maandag 9 maart 2015

Lijdenstijd - Create in me a clean heart

We begonnen met een 'object lesson'. (Ik kan even geen goed nl-woord vinden. 'Proefje' dekt de lading niet echt). 
Van een stuk rood foam had ik een hart geknipt. Op dit hart schreven we met stift dingen die de afgelopen week verkeerd waren gegaan. Daarna mocht zoonlief dit hart in een sopje stoppen en het 'wassen'. 



De stift verdween (hard wrijven..), het hart is weer schoon! Een prachtig voorbeeld om duidelijk te maken hoe Jezus' bloed ons weer rein kan maken!  





                                Heer, uw bloed dat reinigt mij,                               doet mij leven en maakt mij vrij.
                              Heer, uw bloed dat nam mijn plaats
                                        in het offer, dat u bracht.

En u wast mij, witter dan de sneeuw,

dan de sneeuw.
Mijn Jezus, Gods Lam voor mij
geslacht.

Vervolgens lazen we uit de 'Luister maar' kinderbijbel het verhaal van David en Batseba. In deze bijbel staat heel mooi beschreven hoe Batseba in het paleis komt wonen ('Batseba komt bij David wonen en David zelf doet net alsof hij niets verkeerd heeft gedaan'). En de reactie van David op de profeet Nathan ('Dan zegt hij: 'Ik heb gezondigd. Ik verdien die straf.') En hoe mooi is dan de reactie van Nathan, van God! Ja, David, je hebt gezondigd. Maar ik zie dat je er spijt van hebt, God wil het je vergeven! God vergeeft zijn zonde. Ja, het kindje moet sterven. Zonde en straf zijn met elkaar verbonden. Maar God geeft ook een nieuw kindje, een nieuw begin. 


Samen lezen we daarna nog Psalm 51. De Psalm die David naar aanleiding van deze gebeurtenis heeft geschreven. 


En we verven een hart en schrijven daar de tekst uit Psalm 51 op. 


Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Leuk dat je een reactie achterlaat!